USA

Från öst till väst på ca 2,5 månader

Landade i Miami den 4 oktober och gjorde en rkordvandring från flygplan, genom tull och kontroll samt fick alla våra väskor på ca 15. Helt galet!

Tog en taxi till Miami beach och flyttade in två nätter i en lägenhet på Bay Harbour Island. Vattnet ca 27 grader och man förstår vad alla säger.

Key West

Idag är det den 7 oktober och vi befinner oss i Key West. Vi hyrde en bil via Turo igår och körde ner hit. Resan tog ca 5 timmar inkl ett känslofyllt lyckligt besök på ikea där vi åt 7 vuxenportioner köttbullar och mos under andaktligt lugn. Otto adopterade en ny nallehund som fick namnet Miami. Ett gäng pepparkakor, marabou och annat gottis åkte också ner i väskan, tjoho.

I Miami passade vi på att vaccinera Ebba och August med första dosen och det känns jättebra då det öppnar upp många fler resmål för oss om de också är vaccinerade.

I Key West festade pensionärerna som om det inte fanns någon morgondag. Det var oerhört varmt. Här träffade vi en fyrbarnsfamilj från Schweiz (första resande familjen vi träffat på hela resan). Vi pratade lite och bytte erfarenheter. Det var kul att träffa någon som var i samma situation och hade ungefär samma upplägg som oss. De var också ute ett år.

Mårten släppte av oss på ett litet sunkigt hotell i Fort Lauderdale inför avresa mor Usa. På morgonen körde han ner bussen till Miami och tog buss tillbaka. På em åkte vi till fflygplatsen och landade vid 20 tiden på NewArk flygplatsen i New York.

Vi rör på oss mycket mer än vad vi planerat och trots att barnen ballar ur ibland är vi rätt impade av vad de orkar med och hur de hanterar denna galenskap. Nu har vi kommit fram till New York och här landar vi i en lägenhet i Queens/astoria i en vecka.

New York är stort! och det krävs en lastbil med tålamod varje gång man entrar manhattan med hela familjen. Inte för att det spårar ur utan främst för att de är så många viljor och olika ork-läge. Vi hsr oftast löst det genom att dela på oss 3 och 3 och sedan ses efter några timmar hemma i lägenheten igen.

Vi har hunnit med mycket nu när vi snart summerar veckan. Här är några höjdpunkter:

Promenad i solig Central Park.

5 th Avenue

Barnes and Nobles fantastiska bokaffär. Karins favorit.

Filminspelningsplatser för Leon och Ensam hemma i New York.

Besök i skyskrapan och högsta våningen på Top of the rock (i strålande solsken!)

Ellis Island och Frihetsgudinnan. Veras favorit.

Williamsburg, Ebbas favorit.

Wallstreet och Börsen

Minnesmonumenten World trade center

Guggenheim museum (kandinsky utställning)

MoMa

Chinatown

Besökt den svenska godisaffären Bob Bon. August favorit

Mårten hyrde cykel och cyklade en 3 mil tur- Mårtens favorit.

(Williamsburg/Queens/Manhattan)

Time Square. Ottos favorit.

Broadway

Chrysler buildning

Sett Empire state buildnings kvällsbelysning som har olika teman nästan varje dag, men inte åkt upp.

Manhattan Bridge

Trump Tower

FN skrapan (som dock var stängd)

Åkt massor av tunnelbana och ätit många munkar.

Massor av vintagebutiker i Greenpoint

Naturhistoriska museet var tyvärr stängt.

Vi har även hunnit med att fira vår nyblivna fantastiska 16 åring som fick ett par efterlängtade cowboy boots i present.

Plötsligt bestämde vi oss för att göra det galna. Köra från kust till kust. Hämtade vår RV i New Jersey och sedan mot Washington DC. Mer om våra RV äventyr får du gärna läsa mer om HÄR