Roadtrip &

Route 66

Road trip från öst till väst.

Dag 1 (18 oktober):

Flyttade ut från vårt Hostel i Brooklyn där mer än en skum gäst bodde och en distinkt fruktig rök låg tät i korridoren utanför vårt rum. Tog all vår packning och hoppade vant på tunnelbanan och tog oss in till Union station. Där bytte vi till buss som tog oss till New Jersey. Hämtade bilen på Road bear i New Jersey.

Körde raka vägen till Washington DC med Peppa och checkade in på vår första RV park i Fairfax en timme utanför Washington DC. När vi kom fram anlände Mårtens kompis Kimberley med sin familj. Hon och Mårten arbetade på ungdomslägret Camp Cross tillsammans sommaren 1994. Kimberley hade med sig allt från ved och marshmellows till pulled pork, potatissallad och cornbread. Så vansinnigt gott att få lagad mat efter all snabbmat.

Dag 2 (19 oktober):

August födelsedag med önsketemat Peppa Pig. Vi startade dagen med att sjunga och hurra för vår nyblivne 14 åring och sedan åkte vi till en stor mataffär och bunkrade bilen (som fått namnet Peppa). Åt födelsedagsfrukost/lunch på parkeringen och bestämde sedan att vi skulle åka tillbaka till den rv parken där vi bott på natten för att flytta in ordentligt i bilen och fira August.

Det är ganska rymligt i bilen. Vi har fyra fullängds sovplatser och 2-3 barn sovplatser. Vi har kyl, frys, mikro, spis, dusch och toa, gott om förråd, matplats för 4.

Dag 3 (20 oktober):

Packade ihop sängarna, övade på att tömma bilens tankar och fylla på vatten. Därefter checkade vi ut och körde till en stor parkeringsplats närmare stan, vid en metrostation. Vi tog metron in till stan (nästan 600 kr tor). Solen mötte oss när vi kom upp på den enorma gräsmattan framför The Capitol. Vi gick ett varv kring Capitol Hill och det var stort pådrag när vi kom dit då presidenten var på plats i bilen enligt vakten. Vi såg en skymt av en liten man i blå kostym som satt i en av de främre bilarna och vi bestämde oss för att det var Joe Biden.

Lunch på en av smågatorna och sedan en lång promenad förbi alla ”ska ha sett” platser. Vi kunde hålla oss från Naturhistoriska museet så det blev ett kort besök där också. Vi koncentrerade oss på däggdjur och havsdjur. Coolast var modellen av en förhistorisk Megalodon.

Väl framme vid vita huset och det sedvanlig fotoshootet utanför grindarna kom en enorm helikopter lågt svepande och vi ombads att direkt lämna området då de väntade på att ”han” skulle anlända. Vi gick undan, sökte upp en metro och begav oss hem till Peppa. Sedan väntade några timmar i bil, tankning, plockmat till middag.

Än så länge har Mårten kört och jag hållit ställningarna i bakskuffen. Jag provkörde bilen häromdagen och det gick bra, men attans va stor och vinglig den är. Jag kör nog hellre när vi kommer till lite mer raka långkörare. Det är svårt att hålla igång skolan men vi gör så gott vi kan. August har sin skolplan klar och vi kämpar på för att hålla deadline. Ebba vill plugga men måste inte, så hon fokuserar just nu på att läsa engelska böcker. Vera läser Amari och jobbar matte. Ottos fokus är läsa och skriva. Han är kanske inte den mest koncentrerade skolelev jag haft men utifrån förutsättningarna och den ombytande miljön så gör det sakta framåt.

Dag 4 (21 oktober)

Vaknade av en truck-tuta som lät utanför. I natt har vi kört den billiga varianten och bara stannat på en parkering bredvid stora vägen. Vi har ju både mat, el och vatten så det går ingen nöd på oss. Rullade på en halvtimme och stannade för frukost på en vacker väg vid en å (poor mountain road).

Framåt kvällen checkade vi in på en RV park en bit utanför Knoxville. En plats vid en liten lugn fin sjö. Här fanns det även tvättmaskin och torktumlare så en efterlängtad klädtvätt blev det tid för här. De är mycket bokat på alla dessa RV platser att vi ofta får ta den sista platsen. Folk bokar upp sig långt i förväg så som vi läst, till skillnad från oss som letar plats någon timme innan vi ska sova. Vi har insett att vi måste förboka en plats till halloween helgen som är nästa helg.

Dag 5 (22 oktober)

Idag småregnar det och vi har bestämt att vi ska försöka ta oss till Nashville. Mycket långtradare på vägarna och vacker höstskog lägst resvägen. Peppa mår bra och förutom några psykbryt här och där håller vi fanan högt och kör på. Nyss lärde vi oss hur viktigt det är att sätta haspen på kylskåpet, annars flyger all mat ut på golvet när vi kommer in i kurvan.

Framme i Nashville. Dunkande musik från alla hus. Barer, cowboyboots och inte ett barn eller en ungdom i sikte. Är amerikanerna inte och festar i Key West så är de här, i Nashville. Gick en runda på stan, kollade in batman building, provade lite cowboyhattar och boots. Åt en tidig middag och vid 19 rycket drog vi ur handbromsen och gav oss ut på vägarna igen.

Dag 5 (23 oktober)

Vaknade upp på en ”rest area” intill Ohiofloden där vi parkerade vi 22 tiden i går kväll. Bra och enkelt att stå på såna här viloplatser för långtradare, och gratis är det också.

Det har varit Mårten som varit chaufför hittills och jag har varit fröken och köksa. Idag när Mårten körde stekte jag amerikanska pannkakor (jag vet att man inte får det men nu blev det så). En halvtimme senare rullade vi in på ett skördat majsfält där vi njöt pannkakor, högljudda barn och höstluft. Kort därefter kom regnet och sedan regnade det till eftermiddagen.

Häftig känsla att åka över Mississippi floden. Kul att komma till platser som man bara hört talas om men aldrig besökt. Vackert landskap och lunchbesök i den lilla byn Otto strax söder om St Louis.

Rekade Six Flags inför besök imorgon. De öppnar 12. Vi kan parkera vår husbil utanför och biljetterna (ca 400 kr/st) köps online för då blir det billigare. Vattenlandet bredvid är stängt för säsongen och det är nog lika bra det. Det verkar finnas att göra ändå. Barnen är taggade eller kanske rättare sagt övertända inför morgondagen. Giv oss styrka!

Vi hade tur och fick en plats (trots fullbokat) på Bradley parks campground 20 minuter med bilen från Six Flags. Vackra skogar som håller på att ta på sig sin höstskrud omger oss på denna plats. En plats för natten kostade 200 kr.

Efter att ha tömt tankar och fyllt på vatten, kopplade vi in oss på elen vid vår plats och tände en brasa. Till middag blev det hamburgare och marshmellows. På kvällen var det ganska kallt ute men elden värmde och det var väldigt skönt att komma in i värmen i bilen efter brasan. Nu förvandlar vi bilen till en sovplats och laddar för morgondagen.

Dag 6 (24 oktober)

Dag 6 och besök på nöjesparken 6 Flags (www.sixflags.com) . August fick detta besök utlovat på sin födelsedag och efter att ha velat och funderat så stod det till slut mellan Dallas och St Louis och det blev den parken som ligger väster om St Louis. Här har vi också en bra start för att ge oss ut på äventyret på Route 66.

8 timmars åkande blev det. Vid 18 tiden kom six flags egna tåg åkande med säkert 100 personer utklädda till monster och zombies. De hoppade av tåget och gick sedan runt och skrämdes och levde rövare i parken. Det blev för mycket för Otto, så jag och Otto gick ner till bilen och väntade in dem andra.

När det var dags för sista åket vid 20.30 kom ett rejält åsk och regnoväder och attraktionerna stängdes för kvällen. Det blev ganska lagom för gänget att dra sig hemåt husbilen och göra kväll. Supertur med vädret hela dagen så det gjorde inget att regnet kom. Vi packade ihop och körde 30 minuter och stannade på en rest area för att sova för natten.

Dag 7 (25 oktober)

Idag har vi kört den gamla sträckningen av Route 66 mellan St Louis (Eureka) och Lebanon. Vi bor nu på en camping ute i skogen i Bennett spring state park. Elden är på gång och snart ska vi grilla korv och äta banan med choklad till efterrätt. Chokladen har vi sparat från IKEA i Florida.

Under dagen har vi varit på Fudge factory i Uranus, sett världens största skärpspänne ”buckle”, besökt Lebanon och det fina lilla museet om Route 66. Efter heldagen på Six Flags igår märktes en viss trötthet i bilen idag. Alla var lite så gnälliga och barnen stökade rätt mycket. Tycker det är mycket trevligare att köra den historiska route 66 som ofta går bredvid motorvägen. Det är inte mycket trafik på den historiska vägen. Överallt är det gamla bilar övergivna hus, bensinstationer, coola gamla vackra skyltar och mycket rost (jag gillar rost!). I början av dagen stannade vi vid devils elbow och körde över en av de gamla broarna där route 66 gick förr i tiden. När vi stod på bron och tittade ner såg vi sköldpaddor både i vattnet och på stenarna vid sidan om floden.

Dag 8 (26 oktober)

Vidare på Route 66. Stannade på kvällen i en state park utanför Lebanon. En mysig kväll med lägereld, marshmellows och prat. Tror aldrig vi har pratat så mycket med våra barn som på den här resan och trots att man får spel på varandra ibland så växer det fram något nytt, ett starkare band mellan oss alla.

Dag 9 (27 oktober)

På kvällen blåste det så mycket att vi inte kom lika långt som vi tänkt, utan fick stanna på en RV park och ta lite skydd.

Dag 10 (28 oktober)

Fast i Oklahoma El Reno. Vi vågar inte flytta på oss idag då det blåser alldeles för mycket för att kunna köra husbilen säkert. Vi använde dagen till att tvätta, fixa i husbilen och bara vara. Det var faktiskt lite skönt att bara hänga en dag.

Dag 11 (29 oktober)

Startade i Oklahoma. Körde och tittade på det lutande tornet i Groom och såg ett enormt stålkors. Därefter mot Amarillo och affären Cavanders där det blev jeans och cowboyhattar. Framåt kvällen checkade vi in på Palo Duro State Park och hade en fin solnedgång och stjärnklar himmel.

Idag fick också E och A sin andra vaccinspruta.

Dag 12 (30 oktober)

Idag körde vi ner i Palo Duro State Park och gick en minitrail, tittade på caves och tappade bort varandra både fysiskt och psykiskt men hittade varandra igen.

Dag 13 (31 oktober)

Halloween utanför stan Santa Fe som för övrigt var en mycket fin stad. Mysig innerstadskänsla och otroligt vackra hus i bostadsområdena runt omkring stan. Barnens godissäckar fylldes fasansfullt snabbt och det blev återigen märkbart hur stor denna "högtid" är i USA. Stop på Rest Area utanför Santa Fe. Billigt och enkelt.

Dag 14 (1 november)

Checkar in på en Rv park utanför Durango. Kväll med häng vid brasan. Jag låg inne och läste för Vera och Otto. Mårten och de två stora satt och diskuterade musik till sent. Ganska kallt men krispigt fint väder.

Dag 15 (2 november)

Startade morgonen med besök på Spa och varma källor. Vi hängde där i två timmar såsom många kändisar gjort innan oss, bla var de mycket stolta över att Marlyn Monroe gillade att hänga där när hon spelade in någon film i området.

Vi körde till Mesa Verde (grönt bord) och besökte parken. Sedan stog vi på ett rest stop utmed vägen.

Dag 16 (3 november)

Skumpade in i Dead Horse point (state park).

Stjärnstudier efter middag på fin RV campground och letande efter stjärnfall och sateliter.

Dag 17 (4 november)

Vera, Ebba och Mårten startade kl 7 och gick en 8 km trail innan frukost.

Kort besök i Canyonlands och fin utsikt över Colorado floden. På väg ut ur parken stannade vi och besökte den otroligt fina och välbyggda dinosurieparken moabgigants.com.

Insåg att vi hade kort om vatten så vi fick åka igenom Moab och leta upp ett ställe där vi kunde fylla på. Sedan hade vi kollat in en fin campingplats vid coloradofloden men när vi kom dit så var alla platser upptagna. Mörkret föll och vi hamnade till slut på en liten fin campingplats på andra sidan Moab som också låg vid Coloradofloden.

Dag 18 (5 november)

Fick köa en liten stund för att komma in i Arches nationalpark och vi körde direkt upp till Devils trail och hade tur att hitta en ledig plats på Arches campingplats. På med skor och picknicryggsäck och ut på trail. Trailen gick över stock och sten och totala sträckan blev ca 8 km. Finast här var vädret, utsikten över de snöklädda La Sal bergen, och en arch som skapade ett fint stenrum. Därifrån kunde man sedan gå genom "rummet" och komma ut på andra sidan berget genom en smal gång.

Dag 19 (6 november)

Började morgonen kl 7 då Mårten startade husbilen och buskörde oss till en trail som skulle ta oss till Delicate Arch. Väl framme fick vi under soluppgång möta Delicate Arch. Det var en ganska tuff promenad upp (troligtvis för att vi inte hade ätit frukost) men desto lättare nedför. Kaffe och frukostsmörgås på toppen. Här fick vi också se petroglyfer från länge sedan och det tyckte jag va häftigt. En fin vandring.

In i bilen och 3 timmars körning till Bryce Canyon. På vägen körde vi förbi och genom många spökstäder, såg en enorm brand uppe på ett berg, fyrverkeristopp i öknen, oändliga raksträckor och en cowboy som vallade sina kor över vägen. Väl framme tändes brasan som sig bör och kvällningen infann sig. Imorgon laddar vi för att se någon del av Bryce Canyon, vilken ska vi bestämma nu!

Dag 20 (7 november)

Bryce Canyon

Dag 21 (8 november)

Grand Canyon

Dag 22 (9 november)

Kingman

Dag 23 (10 november)

Hoover Dam/Boulder city

Dag 24 (11 november)

Las Vegas. Roadrunner RV

Dag 25 (12 november)

Lämna in bilen i Las Vegas sedan en dag på hotell med bad i pool.

Dag 26 (13 november)

Las Vegas. Tittade på "Cars" och åt hämtmat. Shopping och stadsvandring.

Dag 27 (14 november)

Firar 29 år tillsammans och firar fars dag. Middag på The strip Ceasars palace.

Dag 28 (15 november)

Buss 6 timmar till Los Angels. Hollywoodskylten och alla stjärnor på gatan.

Dag 29 (16 november)

Los Angeles. Boende Santa Monica.