Ecuador

Naturchock av stor rang!

Ligger lite efter i rapporteringen då vi haft ynnesten att leva utan wifi ett tag, men här kommer sakta lite mer reseberättelse...

Landade i Quito och sov på ett litet hotell nära flygplatsen över natten. Tidigt upp nästa morgon för att flyga till Galapagosöarna.

Vi har myntat begreppet "naturchock" på den här resan. Ordets betydelse är enkel. När man får en naturchock så upplever man något i naturen som man har svårt att ta in. Det kan vara något nytt och häftigt, stort och spännande....

Redan vid inflygningen till Galapagosöarna drabbades jag av naturchock. Ett kargt landskap där det växte enorma kaktusar istället för träd. Det kändes som att komma till en annan planet. Landningsbanan på San Cristobal sträckte sig ända ut till havet och det det knep till i magen när vi gick in för landning då det kändes som att vi skulle landa rakt ner i det azurblåa havet.

Vi bodde våra tre första nätter på ön San Cristobal. Här hade vi både känslomässiga toppar och dalar (bland annat en stulen mobiltelefon) i familjen. Mer om denna berg och dal bana kanske jag berättar om en annan gång.

Vi bodde på ett enkelt hostel nära stranden som hette Hostel Gosen.

Under vår första kvällspromenad mötte vi på nära håll många för oss helt nya djur. Det första vi mötte var en koloni busiga sjölejon, två stora sköldpaddor kom simande, leguaner satt i solnedgången och solade, stora röda krabbor höll sig fast i stenarna när floden kom in och några blue footed boobies (sulor) satt och kuttrade och en mängd korallfisk gjorde en fin ram åt det hela. Så coolt så man nästa tappade andan.

Kryssningen på Monserrat

Ärligt talat var vi lite nervösa när vi gick emot hamnen och gjorde oss redo för att stiga på den båten vi skulle ha som vårt hem de närmade 5 dagarna. Vi hade redan hemma i Sverige pratat om att vi ville göra en kryssning men bokade ingenting förrän när vi befann oss i San Jose.

Det var otroligt mycket pappersarbete bara att komma till Ecuador och på det Galapagos och på detta att vi är 6 personer, covid och allt vad det bar med sig gjorde ju inte arbetet lättare. Mårten gjorde grovjobbet när jag råddade skolan och efter timtal och åter timmar av research och mailkorrespondens föll lotten på båten Monserrat och 5 dagars kryssning till fyra olika öar. Här kan den som är nyfiken läsa mer om upplägget.

Kryssningen

Det som gjorde oss lite nervösa var nog att vi var oroliga för att det inte skulle vara värt det. Trots lågsäsong och lägre barnpriser kostade det vansinnigt mycket pengar  (100.000 kr, något vi budgeterat för men självklart tar det ändå emot). Jag kan dock redan nu avslöja att det var värt varenda krona!

I priset ingick 4 öar (San cristobal, Espanola, Floreana och Santa Cruz), alla måltider, guidningar, snorkelutrustning och flygbiljetter tor galapagos.

Lite kort om öarna vi besökte och vad vi såg där;

Varje morgon serverades frukost kl 7 av vår skojfriske servitör Fabian. Vi var 20 gäster ombord och vi hade tre hytter med egen dusch och toalett.

Efter frukost var det samling vid småbåtarna klockan åtta och dags för första utflykten, ofta en promenad på en ö där vi tittade på olika djur och spännande natur. Guiderna var med hela tiden och fyllde oss med kunskap om allt vi såg. Tillbaka på båten för lunch vid 12 och sedan samling vid jollarna igen ungefär vid kl 15.

Dags för eftermiddagens snorklingstur och vandring på någon ö. Vi snorklade både från jollarna och från land. Det var kallt! i vattnet med ofta väldigt klart och alltid mycket att se.

Väl hemma på båten igen var det dags för sammanfattning av dagen och presentation av nästa dags utflykter och händelser. Efter genomgången åt vi middag. Trerätters både till lunch och middag varje dag.

Efter middagen stupade vi i säng och gungades till sömns när båten kastade loss för att ta oss till nästa hamn. Nätterna var ofta rejält gungiga men med en åksjuketablett i magen inför nattningen sov vi igenom det mesta.

San Cristobal

Avresehamnen.

Innan avresa en promenad till en liten strand där barnen snorklade med sköldpaddor. Flygande manta ute på havet!

Espanola

Leguaner, sköldpadddor, flamingo, stingrockor.

Floreana

Postoffice bay, pingviner, rockor, sköldpaddor.

Albatross, fregattfåglar, sjölejon, sköldpaddor, snorkling med haj.

Santa Cruz och Lonesome George

Som sista hamn la vi till i Santa Cruz. Efter ett besök på Charles Darwin foundation där vi träffade enorma landsköldpaddor sa vi tack och hej till våra guider och var nu på fri fot igen.

Guyaquil och Banos, bad och skola i bergen

Med ranglig gammal skolbuss tog vi oss från Guyaquil (ca 6,5 timmar) till Banos. Vi planerar att stanna i Banos i en vecka.

En vecka senare: Bodde på två olika ställen i Banos. Även här hittade vi vår favorithostelkedja Selina.

Här blev det besök på varma källor, riverrafting och ett helt otroligt coolt vattenfall.

På hög höjd i huvudstaden Quito

Tre timmar med buss från Banos. Vi anlände till den södra busstationen och delade upp oss i två taxibilar för att ta oss till den lägenhet vid parken la Karolina som vi fått tips om av en dam vi träffade på kryssningen på Galapagos. Här i Quito rör man sig inte utomhus när mörkret har fallit och vissa områden ska man inte ens besöka på dagtid om man ska följa rekommendationerna. Vi kommer att bo i Quito till den 4 oktober och efter pcr test den 3e så reser vi mot Florida den 4e. Här i Quito blir det skol och arbetsfokus blandat med lite sevärdheter. Vilka har vi ännu ej bestämt.

Sista dagen kom covidtestare upp till vår lägenhet efter frukost och tog test. Fick besked tre timmar senare. Firade våra negativa test genom att besöka ekvatorn ca 40 minuter med bil norr om Quito. Därefter blev det en promenad i gamla stan och eftersom det är söndag så var nästan all trafik avständg och det var fullt med cyklar överallt.

Mot flygplatsen och nya äventyr.